институт.com.ua - національний студентський портал України
  • ТОП-оголошення
Система оголошень институт.com.ua допоможе Вам знайти або розмістити оголошення для студентів, пов'язані з освітою в Україні та закордоном, працевлаштуванням для студентів, репетиторством. Також Ви можете розмістити інформацію про послуги у сфері освіти.
Головна| Новини| Освіта в Україні| Реферати| Контакти

Тема: Психологія міжособистісних відносин

Каталог пособий и учебных материалов | Психология | Курсовая | Страниц: 47 | Год: 2010 | Размер: 79 кб. | Стоимость: 1 смс | Смотреть | Скачать

Психологія міжособистісних відносин

ВСТУП 3
Розділ І. ТЕОРЕТИЧНО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ МІЖОСОБИСТІСНИХ ВІДНОСИН 6
1.1. Досвід вивчення міжособистісних відносин у вітчизняній та зарубіжній соціальній психології 6
1.2. Орієнтири сучасних наукових підходів щодо структури та основних характеристик міжособистісних відносин 10
1.3. Особливості соціально-психологічного клімату на підприємстві ООО-„Ві-Яр” 16
Висновки до розділу І 21
Розділ ІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ВЗАЄМОВІДНОСИН У ВИРОБНИЧИХ КОЛЕКТИВАХ 22
2.1. Процедура та методика дослідження взаємовідносин у виробничій колективі ООО „Ві-яр” 22
2.2. Аналіз та обґрунтування результатів дослідження взаємовідносин у трудовому колективі 24
2.3. Шляхи оптимізації соціально-психологічного клімату виробничої групи 33
2.4. Висновки до розділу ІІ 36
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 37
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 39
ДОДАТКИ 42



ВСТУП
Актуальність дослідження. Актуальність даного дослідження викликана, з одного боку, активним перетворенням соціальних структур України, що відбуваються в даний час, а, з іншого, певним дефіцитом психологічних знань, необхідних для формування гармонійних відносин між соціальними групами і окремими людьми в суспільстві. Взаємовідносини, що виникають в умовах українського кризового соціуму не завжди є злагодженими і безконфліктними, і сьогодні, як ніколи, помітні ознаки соціально-психологічної напруженості як в трудових, навчальних колективах, так і у сімейному колі. Формування дружніх, товариських відносин між людьми актуально стає на порядку денному в багатьох виробничих і навчальних групах. Практика показує, що в більшості випадків попередженню суперечок могли б сприяти знання та навички продуктивної комунікації, вміння миротворче і толерантно поводитися в різного роду конфліктних ситуаціях.
У соціальній психології, в основному зарубіжній, склалося біля десятка крупних напрямів, зайнятих вивченням взаємодії і взаємин у групі. До найзначніших можна віднести наступні: 1) теорію групового конфлікту (Л. Козер, У. Ньюкомб, У. Самнер, Л. Уайт, М. Шеріф,); 2) теорію соціального обміну (О. Блелок, Дж. Хоманс, Дж. Тібо, Г. Келлі, П. Уїлкін); 3) дослідження інтернрупового контакту (Г. Оллпорт, К. Стефан, С. Кук); 4) дослідження проблем конфлікту і злагоди (Дж. Бертон, К. Боулдінг, А. Грум, Н. Келман,
С. Райт); 5) дослідження міжгрупових відносин у сфері управління організацією (Г. Лівітт, Р. Лайкерт, А. Браун); 6) дослідження впливу меншин (С. Московічі, Г. Левайн, Ф. Доме, Я. Ван Авермайет); 7) теорію соціальної ідентичності (С. Рейчер, Г. Теджфел); 8) теорію самокатегорізациі (Дж. Тернер, У. Хогг, Р. Оукс).
У вітчизняній науці першими роботами, спеціально присвяченими психологічним механізмам взаємостосунків у групах, можна назвати роботи С.Л. Франка (1929), І.А.Ільїна (1935) і Б.Ф. Поршнєва (1966). У 80-90-ті роки ХХ ст. почали публікуватися результати спеціальних досліджень, що розкривали нові сторони формування відносин у групах. Це роботи В.С. Агєєва, Е.Н. Аллахвердянц, В.В. Гріценко, Н.М. Лебедевой, Ю.А. Лунева, Л.І. Науменко, В.П. Познякова, Г.У. Солдатової, Т.Г. Стефаненко, П.М. Шихірєва. У їх роботах вивчались проблеми взаємодії суб'єктів економічної, виробничої діяльності, взаємовідносин між представниками різних етнічних груп, окремі властивості процесу побудови міжгрупових і внутрішньогрупових відносин.
Сучасні українскі науковці: О.В. Волянська, Л.М. Дунець, А.Б. Коваленко, М.Н. Корнєв, Н.М. Крюкова, В.К. Ларіонова, Г.В. Ложкін, В.В. Москаленко, Ю.М. Москаленко, А.М. Ніколаєвська, Л. Е. Орбан-Лембрик, М.І. Пірен, Н.І. Пов’якель, М.М. Обозов, В.О. Татенко, В.Д. Хрущ, О.В. Швачко розглядають взаємовідносини як вид соціально-психологічної взаємодії, досліджуючи їх у сфері спілкування, управлінської діяльності, конфліктології. У конкретних сферах діяльності вивчали міжособистісні взаємовідносини людей наступні науковці: Н.М. Бісик, І.С. Булах, А.М. Воробйов, Л.В. Долинська, В.М. Кушнірюк – в педагогічній, О.П. Макарович, В.С. Кушнір, Р.В. Павелків, Є.М. Потапчик, Г.Ю. Топольницька – у військовій, Г.М. Траверсе – у медичній, С.Г. Дубовик, А.Т. Калганова – в управлінській. Разом з тим слід відмітити, що сучасними вітчизняними дослідниками практично не вивчалися процеси міжособистісних відносин у виробничій сфері.
Мета дослідження вивчити процеси формування міжособистісних відносин у трудових колективах.
Об’єкт дослідження – трудовий колектив як соціально-психологічний феномен.
Предмет дослідження – особливості побудови міжособистісних відносин у трудовому колективі.
На реалізацію поставленої мети спрямовані наступні завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз дослідження проблеми формування ефективних міжособистісних взаємовідносин.
2. Вивчити особливості формування взаємовідносин у конкретній виробничій групі.
3. Дібрати діагностичний інструментарій для дослідження взаємостосунків у трудовому колективі та провести їх емпіричне дослідження.
4. Розробити шляхи оптимізації міжособистісних стосунків у даному колективі.
Методи дослідження. Завдання дослідження було реалізовано шляхом застосування системи теоретичних та емпіричних методів. Серед них: теоретичний аналіз та систематизація наукових даних з проблеми; спостереження, бесіди. Також було застосовано ряд конкретних методик, спрямованих на вивчення соціально-психологічних чинників формування міжособистісних відносин: соціометрія, методика К. Томаса, методика агресивності А. Басса – А. Даркі.
Робота структурно складається з вступу, двох розділів, висновків до розділів, загальних висновків, списку використаної літератури, додатків.
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ
Міжособистісні відносини є складовою частиною соціальної взаємодії і розглядаються в її контексті. Міжособистісні відносини – це об'єктивно пережиті, різною мірою усвідомлювані взаємозв'язки між людьми. В їх основі лежать різноманітні емоційні стани взаємодіючих людей і їхні психологічні особливості. На відміну від ділових відносин міжособистісні зв'язки іноді називають експресивними, емоційними.
Процес розвитку міжособистісних відносин включає в себе динаміку, механізм регулювання міжперсональних відносин та умови їх розвитку. Міжособистісні відносини розвиваються у динаміці: вони зароджуються, закріплюються, досягають певної зрілості, після чого можуть поступово слабшати. Динаміка розвитку міжособистісних відносин проходить кілька етапів: знайомство, приятельські, товариські і дружні відносини. Умови розвитку міжособистісних відносин істотно впливають на їх динаміку і форми прояву.
Міжособистісні відносини у трудовому колективі в значній степені залежать від його структури, що включає формальні і неформальні відносини. Формальна (посадова) структура колективу характеризується взаєминами, що регулюються офіційним положенням осіб у системі підприємства, посадовими інструкціями, наказами й іншими нормативними актами. До посадової структури належать всі офіційні зв'язки людей у їхній виробничій і суспільній діяльності як між керівниками і підлеглими, так і між членами колективу, рівними по своєму службовому становищу або положенню в громадській організації. Ця структура визначається поділом праці як усередині первинного колективу (бригади, дільниці, відділу), так і між первинними колективами підприємства в системі виробництва і керування.
Функціонування виробничого колективу залежить також і від стану неофіційних відносин, неформальних зв'язків між працівниками, що почувають психологічну близькість, спільність інтересів або навпаки. Ці особисті відносини значною мірою характеризують психологічний клімат колективу, розкривають резерви виховної роботи. У системі взаємин, що визначають стан психологічного клімату у трудовому колективі, провідну роль відіграють відносини між керівником і підлеглим ("відносини по вертикалі"), і від них у значній мірі залежить також стиль і тон взаємин між рядовими членами колективу ("відносини по горизонталі").
Вирішальне значення для успішного функціонування організації в цілому мають соціально-психологічні аспекти діяльності трудових колективів. Сьогодні зростає необхідність свідомої активності, спрямованої на підтримку, регулювання і формування здорової соціально-психологічної атмосфери колективу. До завдань соціального керування входить свідоме створення у всіх трудових колективах загального позитивного фону взаємин, розвиток відносин взаємної доброзичливості, взаємної поваги й інтересу, взаємної турботливості. Саме такий позитивний фон взаємин сприяє об'єднанню всієї виробничої групи й окремих неофіційних угруповань у згуртований колектив.
Проведене емпіричне дослідження у рамках даної роботи показало, що значний вплив на формування безконфліктних міжособистісних відносин може відіграти попереднє вивчення соціально-психологічних характеристик членів групи та комплектацій на цій основі виробничих колективів. У противному випадку можлива поява різного роду загострень міжособистісних відношень, які викликаються об’єктивними причинами повсякденної діяльності підприємства, урахувати і передбачити котрі не завжди існує можливість. Таким чином підтвердилась гіпотеза нашого дослідження, відповідно до якої своєчасна діагностика соціально-психологічних особливостей групи сприятиме підвищенню продуктивності стосунків у трудовому колективі.
Створення атмосфери взаєморозуміння і довіри в трудовому колективі має полегшуватися шляхом швидкого поширення та обміну якомога повнішою і об’єктивнішою інформацією з різних аспектів життя та соціальних умов працівників. Причому, адміністрація завжди має можливість для застосовування комплексу заходів з покращання соціально-психологічного клімату на підприємстві, оптимізації взаємовідносин між робітниками.
Cмотрите также:
Спілкування та атракція в системі міжособистісних відносин в колективі

Зміст Вступ 3 Розділ І. Психологія ділового спілкування 5 1.1. Сутність спілкування: його функції, сторони, види, форми 5 1.2. Психологічні особливості ділового спілкування 15 Розділ ІІ. Спілкування та атракція в системі міжособистісних відносин в колективі 23 2.1. Спілкування в системі міжособистісних відносин 23 2.2. Поняття та значення міжособистісної атракції в міжособистісних відносинах в колективі 25 Висновки 33 Список використаних джерел 35

Спілкування та атракція в системі міжособистісних відносин в колективі

Зміст Вступ 3 Розділ І. Психологія ділового спілкування 5 1.1. Сутність спілкування: його функції, сторони, види, форми 5 1.2. Психологічні особливості ділового спілкування 15 Розділ ІІ. Спілкування та атракція в системі міжособистісних відносин в колективі 23 2.1. Спілкування в системі міжособистісних відносин 23 2.2. Поняття та значення міжособистісної атракції в міжособистісних відносинах в колективі 25 Висновки 33 Список використаних джерел 35

Психологія міжособистісних відносин

ВСТУП 3 Розділ І. ТЕОРЕТИЧНО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ МІЖОСОБИСТІСНИХ ВІДНОСИН 6 1.1. Досвід вивчення міжособистісних відносин у вітчизняній та зарубіжній соціальній психології 6 1.2. Орієнтири сучасних наукових підходів щодо структури та основних характеристик міжособистісних відносин 10 1.3. Особливості соціально-психологічного клімату на підприємстві „Назва” 16 Висновки до розділу І 21 Розділ ІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ВЗАЄМОВІДНОСИН У ВИРОБНИЧИХ КОЛЕКТИВАХ 22 2.1. Процедура та методика дослідження взаємовідносин у виробничій колективі „Назва” 22 2.2. Аналіз та обґрунтування результатів дослідження взаємовідносин у трудовому колективі 24 2.3. Шляхи оптимізації соціально-психологічного клімату виробничої групи 33 2.4. Висновки до розділу ІІ 36 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 37 СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 39 ДОДАТКИ 42

Психологія міжособистісних відносин

ВСТУП 3 Розділ І. ТЕОРЕТИЧНО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ МІЖОСОБИСТІСНИХ ВІДНОСИН 6 1.1. Досвід вивчення міжособистісних відносин у вітчизняній та зарубіжній соціальній психології 6 1.2. Орієнтири сучасних наукових підходів щодо структури та основних характеристик міжособистісних відносин 10 1.3. Особливості соціально-психологічного клімату швейної фабрики „Назва” 16 1.4. Висновки до розділу І 20 Розділ ІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ВЗАЄМОВІДНОСИН У ВИРОБНИЧИХ КОЛЕКТИВАХ 21 2.1. Процедура та методика дослідження взаємовідносин у виробничій групі фабрики „Назва” 21 2.2. Аналіз та обґрунтування результатів дослідження взаємовідносин у трудовому колективі 23 2.3. Шляхи оптимізації соціально-психологічного клімату виробничої групи 31 2.4. Висновки до розділу ІІ 34 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 35 СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 37 ДОДАТКИ 40

Цілі, рівні, функції міжособистого спілкування

Вступ 2 1. Завдання міжособистісного спілкування. 3 2. Міжособистісні стосунки. 6 3. Психологія спілкування і міжособистісні стосунки. Міжособистісне спілкування. 8 4. Структура спілкування в міжособових відносинах. 11 5. Функції спілкування в міжособистісних стосунках. 13 6. Психологія міжособистісної дії. 17 Висновки 20 Список використаної літератури 22

Становлення особистості індивіда

1. Соціальна колективність. Відносини між індивідом і групою 2. Структура міжособистісних відносин у групах дітей і підлітків 3. Психологічна характеристика й особливості міжособистісних взаємин дітей підліткового віку. 4. Поняття "самооцінка". 5. Особливості розвитку самооцінки дітей молодшого підросткового віку. 6. Соціометричний експеримент. Метод соціометрії. 7. Методика вивчення самооцінки (Т. Дембо-С. Рубинштейн) 8. Список використовуваної літератури

Психологія сім’ї і сімейних відносин. Поняття про сім’ю і шлюб

Психологія сім ї і сімейних відносин. Поняття про сім ю і шлюб 2 Висновки 6 Список використаної літератури 7

Міжособистісні стосунки та їх значущість у середовищі та праці колективу

Вступ 3 1. Сутність міжособистісних стосунків та їх значення в групах 4 2. Психологічна сумісність і конфлікт у міжособистісних стосунках 9 Висновок 13 Список використаної літератури 14

Особливості впливу міжособистісних стосунків у підлітковому віці на формування залежної поведінки

ВСТУП 3 РОЗДІЛ I ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ МІЖОСОБИСТІСНИХ СТОСУНКІВ ПІДЛІТКІВ 8 1.1. Вікові психологічні особливості підлітків 8 1.2. Роль міжособистісних стосунків у формуванні залежної поведінки у підлітків 26 Висновки до першого розділу 47 РОЗДІЛ II МЕТОДИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ ДІАГНОСТИЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ МІЖОСОБИСТІСНИХ СТОСУНКІВ НА ФОРМУВАННЯ ЗАЛЕЖНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ 49 2.1. Підбір та обґрунтування психодіагностичного інструментарію 49 2.1.1. Опитувальник міжособистісних стосунків (ОМО) В. Шутца 55 2.1.2. Методика дослідження «Незавершені речення» Сакса і Леві 57 2.1.3. Тест «Схильність до залежної поведінки» за Менделевичем В.Д. 58 2.2. Планування проведення дослідження: опис вибірки та хода діагностичного дослідження 60 Висновки до другого розділу 61 РОЗДІЛ 3 РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ МІЖОСОБИСТІСНИХ СТОСУНКІВ НА ФОРМУВАННЯ ЗАЛЕЖНОЇ ПОВЕДІНКИ 62 3.1. Аналіз результатів діагностики схильності до залежної поведінки 62 3.2. Аналіз результатів діагностики міжособистісних стосунків підлітків 64 3.2.1. Результати діагностики міжособистісних стосунків за методикою В.Шутца (ОМО) 64 3.2.2.Результати діагностики міжособистісних стосунків за методикою «незакінчені речення» Сакса і Леві 67 3.3. Інтерпретація результатів дослідження впливу міжособистісних стосунків на формування залежної поведінки 77 Висновки до третього розділу 81 ВИСНОВОК 82 СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 86 ДОДАТКИ 95

Психологічний аналіз типів міжособистісних стосунків

Психологічний аналіз типів міжособистісних стосунків Зміст Вступ 2 1. Міжособистісні відносини, структура міжособистісної взаємодії 4 2. Основні типи міжособистісних стосунків та типи груп у соціальній психології 8 3. Міжособистісні стосунки у межах малих груп 11 Висновки 15 Список використаної літератури 17 Додатки 18